• Start
  • Nieuws
  • Privacy en proces optimalisatie, hoe pak je dat aan?

Privacy en proces optimalisatie, hoe pak je dat aan?

De OR beschermt o.a. de privacy van de werknemers en is daarmee een zeer gewaardeerd orgaan binnen ondernemingen. De vraag is of de OR betrokken moet worden aan het einde van het beslissingstraject van privacy gevoelige onderwerpen (zoals fiscale ritregistratie, mobiel beleid, BYOD, CYOD, telefoon policies) of bij het stadium waarin de ideeën ontwikkeld worden.

Buy-in wordt gecreëerd door betrokkenheid niet door geïnformeerd te worden.
Welke stellingen past u beter:
"We gaan deze zomer op vakantie naar Frankrijk" of "Wil jij eens kijken wat je van deze plek in Frankrijk vindt of zit je te denken aan Italië of Spanje?"
Het gaat om de manier waarop je betrokken wordt bij een idee. Het gaat soms ook om de timing, maar je wilt zo vroeg mogelijk in het proces om een mening gevraagd worden dan wel “invloed” uit kunnen oefenen. Vaak wordt het betrekken van de OR of andere organen als een blokkade gezien. De gedachte is dat we dit juist als een “opportunity” moeten zien. Het zo vroeg mogelijk betrekken van kritische stakeholders is een zeer belangrijke factor voor het realiseren van de beoogde voordelen met behulp van procesoptimalisatie.

Privacy en de Business Case
Denk aan de privacy component bij het opstellen van de business case en benadruk de positie van de medewerker i.p.v. die als ondergeschikt te definiëren. Maak beleid en stem dit af en zorg voor transparantie. Het is de manier waarop en wanneer privacy gevoelige zaken worden aangekaart. Deze hebben een bepalende rol in het behalen van de optimalisatiedoelstellingen!

  • Aangemaakt op .


© Micpoint BV 1989 - 2020